Magi På Skridskor

Jobbveckan rullar vidare, och nu börjar man bli varm i kläderna. Nej, det betyder inte att jag sitter och kissar på mig…

Det var inte så trögt att börja jobba igen som jag inbillade mig i söndags kväll, utan faktiskt ganska skönt att vara tillbaka i vardagen med rutinerna det innebär. Missförstå mig rätt, självklart är det underbart att vara ledig. Men den där sista kvällen innan man ska återvända till jobbet igen kan bli ganska kämpig, inte för att det är tråkigt eller så att åka och jobba igen. Utan mer för att man snabbt ställt om sig till någon timmes sovmorgon och även senare kvällar i soffan, detta leder ju till att man kan ligga där i sängen och se tiden springa iväg utan en tillstymmelse till trötthet i ögonen. Men nu gick det bra, jag somnade sent men kom ändå upp i tid och var laddad när jag åkte iväg. På kvällen däremot, då kom tydligen Fred Flinta och slog mig rätt i skallen med sin stora träpåk. För då somnade jag väldigt tvärt och olämpligt tidigt dessutom…

Men! Vi har en rykande färsk ”Top 5” lista att presentera här, är ni redo? Här kommer den! Och det är som vanligt en topplista över fem filmer och fem sånger som jag upptäckte under 2018. De kan därför vara äldre än så, det handlar alltså om att jag upptäckte dessa under förra året.

Plats nr.5 – Mowgli! Jag hade ju hört talas om denna ett tag, denna mörka och inte alls lika barnvänliga version om Mowgli. Den var bra och lite gripande istället för underhållande, men om inte kung Louie får vara med i filmen så blir det ju inte lika roligt. Jag tycker de har lyckats bra med animationerna av alla djuren, och tigern Shere Khan var oväntat obehaglig.

Plats nr.4 – Jumanji! Ja denna hade jag ju inga större förväntningar på alls, men den fick mig att skratta väldigt ofta och mycket. Den är lättsam och underhållande, och karaktärerna som jag först ansåg väldigt stereotypa visade sig ha en rolig tvist som lyfte filmen. Denna kan jag rekommendera!

Plats nr.3 – Justice League! Här har vi filmen som var mest hypad enligt mig, för det hade ju pratas och spekulerats en hel del om denna i media. Filmen där jag för första gången fick se Batman, Superman, Wonder Woman, Flash, Cyborg och Aquaman kämpa mot ondskan tillsammans. Den levde inte riktigt upp till förväntningarna dock, men var ändå inte dålig. Jag har bara lite svårt för vad som ska representera ondskan i filmen, en för mig okänd karaktär och dennes insekts liknande monstergubbar med lasergevär. Där hade jag föredragit en annan karaktär, men annars gillade jag filmen. Jag gillar den lite mer mörka och vuxnare tonen än om man jämför med superhjältarna i Marvels filmer. Wonder Woman är grym och jag gillar att hon får mycket utrymme i filmen, och sedan gestaltas faktiskt både Batman och Superman riktigt bra. De andra superhjältarna kände jag inte till så väl, men de gjorde ändå ett positivt intryck på mig trots att de inte syntes lika frekvent som de andra. En film som helt klart förtjänar mer beröm än vad den fick.

Plats nr.2 – Solo: A Star Wars Story! De senaste filmerna i Star Wars sagan har ju lärt mig att hålla förväntningarna nere när en ny film släpps, och kanske var det just det som fick denna att hamna högt upp på denna lista. Här får vi följa en ung Han Solo, inte Harrison Ford alltså, när han träffar Chewbacca och tillsammans med några andra smugglare försöker tjäna stora pengar i filmen. Den är lite småkul och känns så som en Star Wars film ska kännas efter att man har sett den, och den hade en scen med i slutet som man pratade om efteråt. Ungefär som ”Rogue One” hade med Darth Vader i slutscenen av den filmen, och jag tycker nog att den och ”Solo” är bättre filmer än de nya episoderna VII och VIII i Star Wars sagan.

Plats nr.1 – Deadpool 2! Men hallå, jag vet inte vad jag ska säga om denna. Haha, jag bara älskar ”Deadpool”! Humorn är så jäkla träffsäker och underhållande, precis i min smak. Och den första filmen kom ju på första plats på denna lista för något år sedan, de är bra filmer helt enkelt. Men framför allt humorn är den detaljen som gör att jag värderar dessa filmer högt, man minns och skrattar åt scener i filmen långt efter att man har sett dem. Så även med denna, trots att filmerna är barnförbjudna och blodiga. Jag vill se denna fler gånger, och känner redan nu när jag skriver om den att jag genast vill titta på den igen. Inget för barnen, men man behöver inte vara ett fan av superhjältegenren för att uppskatta filmerna. Se den!

På musiksidan däremot har det fortsatt att hända grejer! När filmindustrin verkar ha stannat upp så fortsätter musikens dito att leverera i alla fall, så här kommer fem riktigt jäkla bra sånger från 2018!

Plats nr.5 – Ur Balans – Stiftelsen! Jag tycker ju mycket om Takida och då främst sångaren Robbans röst, här sjunger han på svenska. Jag tror att bandet Stiftelsen består utav delar av bandet Takida , vilket man kan höra på musiken för den är väldigt snarlik. Denna låten då, de har ju släppt flera och kändare låtar än denna men jag gillar ”Ur Balans” bäst. Även barnen sjunger med när den spelas i bilen, det är bra fart i låten och det tas i lite extra i refrängerna. Gillar ni Takida och Stiftelsen men kanske har missat denna låt, se till att lyssna på den. Pronto!

Plats nr.4 – The Demon King – Magna Carta Cartel! Jag blev tipsad av en kollega på jobbet att lyssna på denna, eftersom jag ju gillar Ghost. Innan Ghost blev kända så hade bandmedlemmarna detta som ett sidoprojekt eller något liknande, jag är inte helt säker. Och det finns helt klart likheter i musiken när man lyssnar, men just denna låten fastnade jag för väldigt mycket. Den är behaglig och härlig att lyssna på, man kopplar av och bara njuter. Kan inte riktigt beskriva den så det bästa är om ni själva letar upp den på Youtube och lyssnar på den själva.

Plats nr.3 – Born To Die – Lana Del Rey! Hon är en artist jag knappt lyssnat på alls tidigare, men jag hade ju inte heller gett henne en ärlig chans. När jag gjorde det så hittade jag många bra låtar som även barnen tycker om att lyssna på hemma. Det är ganska så lugna melodier, men texterna känns mörkare än vad man först noterar. Hon har en speciell röst som passar hennes musikstil väldigt väl, och jag hade väldigt svårt att välja ut bara en låt här på listan. Men valet föll på den jag hörde först och kanske har lyssnat på mest, ”Born To Die”. Men gillar ni denna så lyssna gärna på några av hennes andra låtar som exempelvis ”Summertime Sadness”, ”Dark Paradise”, ”Radio” och ”Lucky Ones”.

Plats nr.2 – Shallow – Bradley Cooper & Lady Gaga! Från filmen ”A Star Is Born” kommer denna låt som spelas flitigt på radiokanalerna just nu, och jag förstår varför. För att den är bra helt enkelt! Haha, ja även fast den inte verkade så bra när jag hörde den de första gångerna så har den växt med tiden. Lady Gaga gillar jag ju sedan tidigare, men tillsammans med Bradley Cooper så framför de faktiskt låten väldigt bra. Jag visste inte ens om att han kunde sjunga, så där blev jag aningen imponerad. ”A Star Is Born” har jag inte sett ännu, men jag vill se den och kan tänka mig att det blir en lätt behaglig rysning när de spelar låten i filmen.

Plats nr.1 – Cirice – Ghost! Som bandet Ghost bara växer och växer i mina ögon och öron, de är ett av mina absoluta favoritband i dagsläget. Och jag lyssnar på dem varje vecka, ja nästan dagligen och jag upplever det som att de bara blir bättre och bättre. Låten ”Cirice” är inte från deras senaste album, utan den släpptes för några år sedan. Jag hade den sparad i mitt musikbibliotek men lyssnade inte på den, det var ju låtarna ”Year Zero” och ”He Is” för hela slanten vill jag minnas. Men när jag väl lyssnade och verkligen tog in sångtexten så blev den låten obehagligt bra, jag gillar ju verkligen texterna som anspelar på satanism och djävulen. Man får göra sin egen tolkning verkar det som, och när jag gör det så blir det mörka budskap och texter. Det var annars svårt att bara lista en låt med Ghost här, för de släppte ju ett nytt album förra året med många bra spår som mycket väl kunde att toppat denna lista. Sånger som ”Rats”, ”Life Eternal”, ”Dance Macabre” och covern på Pet Shop Boys ”It’s a Sin” var ju riktigt bra! Jag upptäckte även en annan gammal cover som heter ”Bible” som var en gammal låt av Imperiet. Ja Ghost fortsätter att överraska och förnyar sig ständigt tycker jag, så nu ser jag galet mycket fram emot att få se dem live för första gången i Globen i slutet av februari. Wohoo!

I helgen var barnen och jag i Globen och tittade på ”Disney on Ice” för första gången, och det var verkligen underhållande! De blir ju så uppspelta när man berättar att de ska få gå in i Globen, det är nästan som att det är det bästa med hela upplevelsen. Att de själva får gå igenom larmbågen och visa sin biljett, sedan rusar de uppåt i byggnaden vare sig vi har sittplatser där uppe eller ej. Denna gången hade vi faktiskt väldigt bra platser på den nedersta sektionen, inte på parkett men ändå väldigt nära isen så vi såg väldigt bra. Men innan vi kom till våra sittplatser så var vi ju tvungna att passera alla försäljningsstånden längs vägen, och ett litet minne kan ju vara kul att köpa med sig till barnen tänkte jag för mig själv. Fast när jag såg priserna på sakerna som såldes så tappade jag ju nästan andan och plånboken borrade in sig i armhålan där från innerfickan på jackan. Jag sneglade först på några sorts färggranna slush drinkar av is som såldes i plastmuggar som föreställde exempelvis snögubben Olof i ”Frost”, dessa kostade mellan 120-160 kronor styck! Kan ni fatta, jag gör det inte!!! En plastmugg med färgad smaklös is för de pengarna, och med mina tre barn så blir det ju för fasen nästan en femhundring. Snacka om att krama ur barnfamiljerna på pengar, men jag vägrade betala de pengarna. Jag förklarade för barnen att priserna är bortom all rimlighet, och även om de ville betala med sina egna pengar för att köpa leksakerna som såldes där så sa jag stopp. De skulle ju inte ha några pengar kvar sedan om de skulle handla där, men barnen accepterade mitt beslut när jag förklarat detta för dem. Det var bara Nova som fick en liten humörsdipp när vi satt oss inne på arenan sen och frågade sig varför vissa andra fick köpa sakerna som såldes. Men hon kom snabbt av sig när jag bjöd på lite godis istället och riktade bort hennes fokus från andras leksaker.

När showen startade så stormades isen av isdansare eller konståkare, vad man nu vill kalla dem för, och de drog igång publiken. Barnen uppmanades att ställa sig upp och dansa med karaktärerna på isen under showen och göra samma rörelser från sina sittplatser, och många barn sjöng med i sångerna från filmerna under uppträdandet. Freja släppte loss ordentligt och var inte blyg alls, Nova ville nog men vågade inte riktigt och Theo blev nog lite förstelnad av förvåning där han satt på sin plats. Showen var väldigt underhållande och snyggt gjord med häftiga effekter, det var svårt att säga något som var bäst när man tänkte tillbaka på allt vi fått uppleva. Men vi kom överens om att den avslutande delen som handlade om ”Frost” kanske var den häftigaste, när det snöade inne i Globen över Elsas ispalats och magiska effekter utspelade sig främst mellan karaktärerna Anna och Elsa.

Där slutar vi för denna gången, hoppas min Top 5 lista kan var er till nytta i er jakt på bra filmer och fräsig musik. Tack för att ni läser, ha d biff!

DAGENS JERKER går utan tvekan till arrangörerna i Globen och de vansinniga priser som man ska betala för att få köpa med sig souvenirer eller mat inne på arenan. Det är ju ibland det tredubbla priset mot vad man får betala i vanliga fall, jag tycker det är direkt ohyfsat av arrangörerna att de fortsätter höja priserna inte gör något åt detta. Man känner sig ju för tusan som Ove Sundberg från ”Solsidan” när man går där inne på arenan! Det har ju alltid varit dyrt, vare sig man tittar på en hockeymatch eller en konsert. Men någonstans får man ju dra sin egen gräns och det var jag tvungen att göra den här gången, vilket förbaskat konsumtionssamhälle man lever i egentligen. Vidrigt höga priser för prylar man verkligen inte behöver, nej aldrig att jag kommer acceptera detta…

Lämna en kommentar